Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Lęborku (059) 8621 834    ppplebork@poczta.onet.pl

Szkolenie z Sieci Samokształcenia i Współpracy

Scenariusz zajęć szkoleniowych dla grona pedagogicznego klas IV-VIII

„Pandemiczna rzeczywistość wersja 2.0.2.1”

DATA: 12.05.2021r. o godz. 12:00

CZAS TRWANIA WARSZTATU: ok. 2h

PROWADZĄCE: Julia Balińska i Paulina Bikowska

GRUPA DOCELOWA: nauczyciele i wychowawcy klas IV-VIII oraz pedagodzy i psychologowie szkolni

CEL GŁÓWNY: wsparcie uczniów w obliczu pandemii

CELE OPERACYJNE:

- poszerzenie wiedzy o objawach depresji wśród dzieci i młodzieży

- zwrócenie uwagi na nasilający się problem przemocy w rodzinie

- nabycie umiejętności rozpoznawania sytuacji zagrażających

- wyposażenie uczniów w konstruktywne sposoby radzenia sobie ze stresem

- wskazanie konieczności podjęcia oddziaływań profilaktycznych i integracyjnych w środowisku szkolnym

FORMY PRACY:

praca w grupie, burza mózgów, praca własna, swobodne wypowiedzi uczestników, moderowane dyskusje

MATERIAŁY:

prezentacja multimedialna

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

  1. Przedstawienie się prowadzących i wprowadzenie do tematu spotkania.
  2. 2.Rundka rozpoczynająca: Jak Państwo myślicie, czym różni się pandemiczna rzeczywistość? Jakie zaobserwowaliście Państwo skutki pandemii Covid-19? Jak Państwa uczniowie radzą sobie w obliczu ogólnej niepewności? Czy zauważyli Państwo różnicę w ich zachowaniu?
  3. Mini wykład/prezentacja multimedialna obejmująca następujące tematy:
  4. Istota godzin wychowawczych - konstruktywne wykorzystanie spotkań z dziećmi                               i młodzieżą:
  5. Sposoby radzenia sobie w obliczu ogólnoświatowej niepewności:
  6. Podsumowanie – Z czym uczestnicy kończą dzisiejsze zajęcia? Jaką mają refleksję? Czy przedstawione treści były pomocne?

Dyskusja o aktualnych problemach w związku z pandemią Covid-19.

- konieczność rozmawiania z dziećmi i młodzieżą o trudnych przeżyciach i emocjach,

- pojawiające się problemy dzieci i młodzieży będących w izolacji (m.in. depresja, zjawisko przemocy domowej),

- konstruktywne sposoby radzenia sobie ze stresem,

- konstruktywne sposoby radzenia sobie ze złością i frustracją.

- burza mózgów dotycząca tematów spotkań w zakresie profilaktyki, psychoedukacji i integracji zespołu klasowego.

- zapoznanie się z prostymi metodami relaksacyjnymi,

- stworzenie listy aktywności/planu działania, jako strategii zabezpieczającej.

Chęć wzięcia udziału można zgłaszać do dnia 07.05.2021r.:

  • na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  • w razie jakichkolwiek pytań prosimy o kontakt z Panią Julią Balińską                                    pod nr 598628706.

Uwaga:

OBOWIĄZUJE KOLEJNOŚĆ ZAPISÓW

Zakwalifikowany uczestnik otrzyma informację zwrotną z potwierdzeniem rejestracji na szkolenie online, linkiem do szkolenia oraz pakietem pomocnych materiałów przygotowanych przez pracowników Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Lęborku.

Informacja

Dnia 5.03.2021 r. o godz. 11:00 odbędą się szkolenia on-line dla nauczycieli i pedagogów nt. "Dostosowanie wymagań programowych i indywidualizacja pracy dydaktyczno-wychowawczej ucznia w procesie edukacji pod kątem wydawania opinii i orzeczeń”.

Dyżury telefoniczne w trakcie ferii zimowych

Dyżury telefoniczne w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Lęborku w trakcie ferii zimowych

04.01 – 15.01.2021r.

NUMER TELEFONU 509 159 055

DATA

godzina

IMIĘ I NAZWISKO SPECJALISTY

04.01

9-14

mgr Anna Zębala - psycholog

14-17

mgr Aleksandra Kasprzykowska - pedagog

05.01

9-11

mgr Julia Balińska - psycholog

11-13

mgr Aleksandra Kasprzykowska - pedagog

06.01

DZIEŃ WOLNY OD ZAJĘĆ

07.01

8-13

mgr Maziarz Magdalena - pedagog

13-17

mgr Anna Bzdel - pedagog

08.01

8-10

mgr   Aleksandra Kasprzykowska - pedagog

10 - 13

mgr Beata Labuda - Leśniak - pedagog

11.01

8.30-13

mgr Paulina Bikowska - psycholog

13-17

mgr Aleksandra Kasprzykowska - pedagog

12.01

9-11

mgr Joanna Pietryka - psycholog

11-13

mgr Magdalena Maziarz - pedagog

13.01

9-13

mgr Anna Bzdel - pedagog

13-17

mgr Anna Zębala - psycholog

14.01

9-13

mgr Magdalena Maziarz - pedagog

13-16.30

mgr Paulina Bikowska - psycholog

15.01

8-10

mgr Aleksandra Kasprzykowska - pedagog

10-13

mgr Magdalena Maziarz - pedagog

PRZEWODNIK

PRZEWODNIK INFORMUJĄCY O LOKALNIE DOSTĘPNYCH FORMACH OPIEKI ZDROWOTNEJ, POMOCY SPOŁECZNEJ I AKTYWIZACJI ZAWODOWEJ DLA OSÓB Z ZABURZENIAMI PSYCHICZNYMI W POWIECIE LĘBORSKIM

INFORMACJA

Szanowni Państwo,

 

w związku z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 kwietnia 2020r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. poz. 780) od 4 maja 2020 roku, zostaje przywrócona stacjonarna praca Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Lęborku przy równoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa sobie i innym. Natomiast czynności, które nie muszą być realizowane w budynku poradni, będą nadal prowadzone z wykorzystaniem metod i technik na odległość.

 

BAJKOTERAPIA

B AJKO T ERAP I A

czyli książkowe pogotowie ratunkowe dla rodziców i nie tylko…

Książkowe pogotowie ratunkowe dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym służy pomocą w szybkim znalezieniu odpowiedniej pozycji książkowej poruszającej różnorodne tematy życiowe.

Bajkoterapia rozwija wyobraźnię dzieci, pogłębia zainteresowania, pomaga w przezwyciężaniu lęków związanych z różnymi sytuacjami, w których się one znajdują. Sprawia, że dzieci zaczynają lepiej rozumieć świat, w którym żyją, swoje uczucia, ich przejawy, a także przyczyny. Dzięki temu w psychice dzieci pojawia się pozytywne myślenie, przestają czuć się samotne oraz mają możliwość spojrzenia na problemy z innej strony.

„Joasia i wilk” - Ted Lobby,Monika Pollak, GWP, 2008 - książka podpowiada, jak pomóc dziecku, którego prześladują nocne koszmary, złe sny i straszydła nie dające spać.

„Jeśli bocian nie przyleci, czyli skąd się biorą dzieci?” - Agnieszka Frączek,Agencja Wydawnicza Jerzy Mostowski, 2009 – dobra lektura dla dzieci adoptowanych i rodziców adopcyjnych. Interesująca opowieść o miłości pełnej, pięknej, radosnej i stęsknionej.

„Złodzieje snów”-Małgorzata Strękowska-Zaremba, Nasza Księgarnia, 2009 - pozycja przeznaczona dla dzieci, którym chcemy pomóc odzyskać poczucie bezpieczeństwa i odnaleźć siebie w sytuacji zmian w rodzinie (rozwód, problemy i konflikty rodzinne). Nie zaleca się czytania książki przed snem dziecka.

„Morze ciche”- Jeroen van Haele, Nasza Księgarnia, 2017 - książka porusza problem tolerancji i akceptacji dziecka niepełnosprawnego. Pełna ciepła i optymizmu opowieść o przyjaźni, poszukiwaniu szczęścia i zrozumienia. Wejście w świat głuchoniemego, ale bardzo wrażliwego bohatera jest interesującym doświadczeniem pozwalającym na zrozumienie wielu problemów, z jakimi mogą borykać się inny ludzie.

„Mój dziadek był drzewem czereśniowym”-Angela Nanetti, Nasza Księgarnia, 2007 – opowieść o życiu, przemijaniu i śmierci osób najbliższych oraz tęsknotach dziecka „wrzuconego” pomiędzy rywalizujących rodziców. Piękna historia wzajemnej miłości dziadka i wnuka. Książka uczy szacunku dla osób starszych oraz rozpoznawania własnych emocji.

„Jak dwie krople wody”- Vanessa Simon – Catelin,Eneduerabe, 2009-wprzystępny dla najmłodszych sposób książka porusza bardzo poważny temat, jakim jest nietolerancja, strach przed nieznanym, stereotypowe myślenie i ukazuje konsekwencje takich postaw. Doskonale przedstawia mechanizm powstawania konfliktów oraz absurd wojen.

„Tylko bez całowania! Czyli jak sobie radzić z niektórymi emocjami” - Grzegorz Kasdepke, Nasza Księgarnia, 2016 – zbiór zabawnych opowiadań poświęconych uczuciom, m.in. tęsknocie, poczuciu krzywdy, zazdrości, wstydowi. Na końcu każdej historii znajduje się opis konkretnej emocji oraz praktyczne rady dla dzieci i rodziców.

„Miłek z Czarnego Lasu”- Romuald Pawlak, Powergraph, 2007 – piękna i ciepła opowieść o nieśmiałości i wrażliwości, o narodzinach przyjaźni i poszukiwaniu własnego miejsca w życiu.

„Bajki, które leczą” cz. I, II - Doris Brett, GWP, 2013 - opowieści zawarte w tej publikacji  pozwalają walczyć z problemami związanymi   z koszmarami i lękami nocnymi, ciemnością, lękami samymi w sobie, pojawieniem się nowego członka rodziny, jak i też z odejściem jednego z krewnych (trudne sprawy związane ze śmiercią bliskiej osoby lub z rozwodem rodziców), pierwszym dniem w przedszkolu, pobytem w szpitalu i bólem. Dziecko może znaleźć cudowne rozwiązania nękających problemów.

Wszystkie opisane niełatwe sytuacje są analizowane i omawiane. Poza wymienionymi wyżej sytuacjami wywołującymi niepożądane emocje, w książce można znaleźć piękną bajkę relaksacyjną, która pomaga nie tylko dziecku.

Opracowała Anna Zębala